Travel

Reisblunders

Reisblunders, volgens mij hebben we die allemaal wel eens gemaakt. Wachten bij de verkeerde gate, op Barcelona airport je vliegtuig missen omdat daar niks wordt omgeroepen, gênante toiletrol taferelen op de camping, op de verkeerde handdoek neerploffen op het strand. Ik kan er ook wat van en als ik mijn blunders deel, hoop ik dat jullie ze niet meer maken 🙂

vliegveld fun

Foutje, bedankt

Of je nou vaak of af en toe reist, het gaat soms wel eens mis. Vertragingen en verloren koffers tellen niet mee, maar menselijke fouten waardoor je soms flink voor paal kan komen te staan. Soms kan je wel door de grond zakken, om andere dingen moet je vooral hard lachen. Geniet mee met mijn stommiteiten!

• Gedesoriënteerd. Kaart lezen gaat me prima af. Maar in een hotelgang zonder einde de juiste hotelkamer vinden, is een hele opgave. Vooral als de betreffende gang een aantal vreemde bochten bevat. Dan is mijn gevoel voor richting meteen zoek. Met enige regelmaat sta ik dus voor de verkeerde deur, te mopperen dat de kaart weer eens niet werkt. Vorige week stond ik zelfs op de verkeerde verdieping. Gelukkig rommel ik altijd aan hotelkamers waar niemand binnen is, dus nog gênantere momenten zijn me tot nu toe bespaard gebleven. Ook gebeurt het regelmatig tijdens een rondleiding door het hotel, dat ze een kamer of suite willen presenteren waar nog iemand in de kamer blijkt te zijn. Ai, pijnlijk!
  • Kofferleed. Twee jaar geleden kocht ik een Rimowa koffer, na in minder dan 2 jaar tijd 2 andere exemplaren versleten te hebben. Niet bestemd voor gemiddeld 2 keer per maand op avontuur gaan. Tijdens 1 persreis, waar ik last minute nog een fijn afscheidscadeautje kreeg, ging het slot met geen mogelijkheid meer open. Eenmaal terug in Nederland na een boel gepier en gedraai, lukte het toch. Tijdens mijn roadtrip naar Hamburg gebeurde hetzelfde, ’s ochtends kreeg ik de koffer met geen mogelijkheid meer open. Ik wist 200% zeker dat ik niet per ongeluk de code had gewijzigd. Met geleende kleding en flink balen zocht ik naar een Rimowa verkooppunt. Dat bleek vlakbij en met een volle koffer deed ik in mijn beste Duits het verhaal. De jongeman vond het geloof ik erg aandoenlijk en zag mijn lichte paniek. Nog 3 dagen dezelfde outfit zag ik niet zitten en verplicht shoppen ook niet. Hij vertelde dat ik geluk had, het slot was stuk en hij kon hem binnen no time vervangen. Gratis. Die levenslange service is onbetaalbaar. Wat een opluchting!
  • Spraakverwarring. Spanje is erg voordelig als het gaat om medicijnen en drogisterij artikelen. Daar koop ik dus ook al jaren mijn lenzen. Ik gebruik daglenzen zodat ik geen lenzenvloeistof etc. mee hoef te nemen. In Nederland betaal ik voor een verpakking al snel €30 extra. Als ik er dan toch ben… Vorige week stapte ik de opticien binnen en deed ik mijn standaard Spaanse riedeltje. Alleen bestelde ik ‘lentiles’ in plaats van ‘lentes’. Ik had trek, het was warm en ik vond dat ze moesten opschieten, want zoveel spannends wilde ik toch niet? Toch bleven ze allemaal vreemd naar mij kijken. Toen ik doorhad waarom, konden we er allemaal hard om lachen. Lentiles zijn namelijk linzen…
  • Timing is everything. De grootste blunder ooit. Een dag te vroeg op het vliegveld staan, inchecken en dan door een grijnzende stewardess te horen krijgen dat je op deze vlucht niet mee mag. Alle 3 waren we er heilig van overtuigd dat we die dag vlogen, we hadden allemaal de dag erna afspraken gepland. Al mijn reserveringen, boekingen etc. stuur ik altijd door naar TripIt, die ze automatisch in een trip zet en netjes in m’n agenda zet. Ook daar stond hij kennelijk fout. Waar het mis is gegaan weet ik nog steeds niet. De tickets omboeken kon niet meer, dus uiteindelijk hebben we nieuwe tickets voor dezelfde dag genomen. Een nacht extra hotel en daar blijven was uiteindelijk even duur en die afspraken stonden nou eenmaal. Gelukkig was op de airport een Lounge waar je tegen betaling gebruik van kunt maken. Dat maakt 6 uur wachten een stuk aangenamer, helemaal om 5.00u ’s ochtends. Dit overkomt me nooit weer,vanaf nu check ik alles dubbel en stel overal alerts en sms-reminders in. Heb jij door zoiets wel eens je vlucht gemist?
  • Andere volgorde. Dit was echt een instinkertje. Pinnen in het buitenland en uit automatisme blind je code intoetsen. Foutmelding. Tweede keer: idem. Ai, 3x fout is een geblokkeerde pas, niet handig, zeker niet in het buitenland. Toch nog 1 keer proberen en toch maar kijken. Ha, logisch. Het pinpad is omgedraaid in veel landen. Denk jij de 7 in te toetsen, is links onderin ineens een 1. Altijd kijken!
  • Star struck. Niet echt een blunder, maar wel iets waardoor je helemaal van je apropos kan raken. Toen ik Koninginnedag ontvluchtte naar Parijs, probeerde ik mij zo snel mogelijk van Gare du Nord naar het Fred Hotel te komen. Standaard ren ik vanuit de Thalys naar de toiletten. Haastig liep ik erheen en toen ik het toilet uitliep, sprak iemand tegen mij: ‘Nice sunglasses’. Ik keek snel om en stond oog in oog met Victoria Beckham en haar legertje bodyguards. De zonnebril die ik droeg, was er eentje uit haar collectie. Ze herkende en complimenteerde mij met haar eigen bril! Van verbazing stamelde ik half ‘I like my ehm… your glasses too’. Ze glimlachte en liep verder. Verbouwereerd bleef ik achter, waarna ik vergat hoe de ticket automaat ook alweer werkte, over het muntinwerp vakje heen keek, bijna mijn metro kaartjes vergat en een hoop andere wachtenden zich aan mijn geklungel irriteerden. Ja hallo, ik had net Miss Becks ontmoet, een icoon! Pas toen ik in het hotel aankwam, kwam ik weer een beetje bij.

Wat was jouw grootste blunder op reis?